Jaarverslag 2019

Allereerst vragen wij aandacht voor de leden die dit jaar zijn overleden: op

27 febr. Maria van den Tillaar, op 27 augustus Riek Engelen, op 23 oktober Jan van de Kruijs en op 31 december Servi Steengraver. Dat zij mogen rusten in vrede.

Er waren ook heuglijke feiten: begin januari werd Marij Tinnemans uitgeroepen tot Zummerse Mens van 2018, 2 paren waren  60 jaar getrouwd: Harrie/Mien Rutjens en Karel/Annie Willems en 2 paren waren 50 jaar getrouwd: Toos en Leo van Houten en Martien/Martina Sonnemans. Allen nog van harte gefeliciteerd!

Na het drukke Jubileumjaar 2018 was 2019 een wat rustiger jaar. Hoewel er weer vele activiteiten op de rol stonden; zoals onze vaste activiteiten: biljarten kaarten, bridgen, koersballen, kienen en gymen. Vanaf april kwamen daar het wandelen en fietsen bij. En in de zomermaanden nog het wandelen met de bewoners van Huize Witven. In de winter konden we knutselen en bloemschikken. Je kon in de wintermaanden ook terecht voor hulp en uitleg bij computer- en smartphone-gebruik.

In januari was er een filmmiddag, de jaarvergadering met de presentatie van het Jaarprogramma (zie verder de Notulen) en de Carnavalsmiddag bij Heidehof, waar ons bestuurslid Cor Beerepoot tevoorschijn kwam als Prins Cor I. Hij werd de opvolger van Prinses Christien I. Het “Handje” ging dit jaar naar Martien Sonnemans.

In februari konden we weer genieten van foto’s van de Hei, oude foto’s die verzameld waren door Wim van den Broek en nieuwe foto’s, gemaakt door Annie Hendriks. Het koffie-uurtje in de Bunt met medewerking van Prins Cor I en onder muzikale begeleiding van Harry Claessens was erg gezellig. Daarbij werd flink gedanst (dat was echter wel door hele jonge danseresjes!) Een aantal minder mobiele KBO-leden en onze leden die in Huize Witven wonen, kregen bezoek van Prins Cor ! Nog een bezoek aan het Weverijmuseum in Geldrop en de maand was om.

In maart konden we genieten van een vlees- of visgerecht of een vegetarische maaltijd in de Proeftuin in Someren. Soms moet er ook gewerkt worden, laten we het wel gezellig houden! Dat kan, want we gingen snoeien o.l.v. Janus Nagel en Henk Boerekamp bij de Zorgboerderij van Wout Martens. Op golfbaan De Swinkelsche startten 10 leden met een beginnerscursus golf.

In april was er een Lezing “In gesprek over het Levenseind” door Dhr. Van Berlo van KBO-Brabant, waarbij o.a. ook een huisarts aanwezig was. Het advies was: veel praten, weet wat je wensen zijn en zet die op papier! In deze maand was ook de ClubkasCampagne van de Rabobank, wat een mooi bedrag opleverde!

In mei; een Excursie aan Kempenhaege en Providentia in Sterksel. We kregen uitleg over de verschillende vormen van epilepsie. Helaas schoot de bezichtiging van het Park er bij in, omdat het regende. Bij het bezoek aan tuin “De Winckelgaard” in Lierop was het mooi weer, dat was extra genieten.

In juni, zoals gewoonlijk onze Dagtocht; met de bus van Wout Martens naar ’t Oude Ambacht, een tingieterij in Alphen aan de Maas en later naar de “Tuinen van Appeltern” met zo’n 200 modeltuinen. En dan de afsluiting met een diner bij Heidehof. We konden het ons niet beter wensen.

In juni was er nog een speciale avond voor onze “jonge senioren”; eerst Jeu de boulen en later werd er in de Bunt gepraat, gelachen en gezongen met muziek uit de “jonge jaren”.

Begin juli was de verrassingsfietstocht; met 4 groepen gingen we op weg naar Snoeperij Jantje in Aarle Rixtel. Na afloop, moe, maar voldaan nog een laatste drankje bij Camping De Kuilen. Bij de excursie naar Thwan van Gennip lieten de weergoden ons in de steek, we “moesten” ons tijdens de rondleiding wel te goed doen aan de aardbeien, want het regende pijpestelen en Simon wist wel dat die aardbeien niet meer geplukt gingen worden.

OP 15 augustus was de jaarlijkse bedevaart naar Ommel, georganiseerd door Kring Groot Someren.

Op het eind van de maand nog een excursie naar Mark Verstappen. Die tuin kende verschillende delen met een eigen thema, kleur of beplantingswijze.

In september was de beurs van ADS. Vele leden hebben zich, voorafgaand en volgend op 7 en 8 september, ingezet om de velden klaar te maken en de zaken weer op te ruimen. Bedankt! Dan nog een excursie naar het Missieklooster Kostbaar Bloed in Aarle-Rixtel. Daar was een prachtig Mariabeeld te zien, de zgn. Piëta.

In oktober een Lezing over Vliscostoffen door dhr. Joop Martens. Hij vertelde niet alleen veel over de stoffen, maar ook over het belang van die stoffen voor veel Afrikaanse stammen: “als er taboes zijn, spreken de stoffen boekdelen, want ze hebben een betekenis”. Weten jullie nog wat de bougies betekenen?

Dan de maand november: een goede periode voor een filmmiddag in de Bunt, een  wijnproefavond in Grand-café “’t Hei’s Huukske” en nog een lezing over Valpreventie in samenwerking met de werkgroep Dorpsondersteuning.

Als laatste december; de Kerstmiddag bij Heidehof; m.m.v. Plus Minus en het Jozef-Pauluskoor. De collecte voor Oog om Oog heeft het mooie bedrag van € 322,10 opgebracht. Vervolgens werden de kerststukjes, die de tafels gesierd hadden, verloot en de middag werd afgesloten met een prima verzorgde maaltijd.

Al deze activiteiten stonden in ons Informatieboekje, werden maandelijks aangekondigd in de Nieuwsbrief en met de verslagen opgenomen in het Dorpsblad. En onze trouwe fotograaf Annie maakte van (bijna) al deze activiteiten foto’s; kijk maar op onze website, die ze met hulp van Bert ten Brinke in een nieuw jasje heeft gestoken.

En de informatie wordt steeds thuis bezorgd door onze Bezorgers.

Er is nog een activiteit die twee maal per jaar plaats vindt: het Mee(j)eten-diner voor onze 80-jarigen (plus enkele leden die al ouder zijn).

Ons ledenaantal is in 2019 met 1 gedaald en is nu 294.

Het was een prachtig jaar.